Vítejte na naučné trase Pernink!

Viadukt

K prudkému rozvoji průmyslové výroby na Nejdecku koncem 19. století podstatně přispěla stavba železniční trati, která v roce 1899 spojila Karlovy Vary se saským Johanngeorgenstadtem, a umožnila tak nejen rozmach osobní, ale především nákladní přepravy. Celá náročná stavba železniční trati z Nejdku až na státní hranici, měřící 27 km a překonávající výškový rozdíl 360 m, trvala pouhé dva roky. V první etapě výstavby byl 28. listopadu 1898 otevřen pro nákladní dopravu úsek Nejdek – Horní Blatná a 15. května 1899 byl slavnostně otevřen i druhý úsek z Horní Blatné do Potůčků a dále do Saska.

Těsně před nádražím v Perninku ve směru od Nejdku se museli projektanti stavby vypořádat s terénní depresí, přes niž železniční trať přechází pomocí impozantního viaduktu. Náročné technické stavby, při níž muselo být podle dobových snímků odstraněno ohromné množství zeminy, se ujala specializovaná firma E. Czeczowitczka a A. Weiner z Brna. Perninský viadukt je tvořen šesti kamennými oblouky o rozpětí 2 x 8 m, 2 x 10 m a 2 x 12 m, v nejvyšším bodě dosahuje výšky 20 metrů. Stavba má svrchu tvar oblouku, klenutého směrem do svahu. Obdobné, ale menší kamenné viadukty s rozpětím osm, resp. deset metrů byly postaveny také u Nových Hamrů.

Na budování železnice se podílely stovky dělníků z celé rakousko-uherské monarchie, kromě Čechů například i Poláci, Chorvati, Slovinci a další, a nechyběli mezi nimi ani proslulí italští barabové – námezdní železniční dělníci a zkušení tuneláři, kteří v Čechách postavili například i známý krušnohorský semmerink z Hrobu do Moldavy.

Železniční viadukt v Perninku představuje významnou technickou památku, dokládající vyspělost železničního stavitelství v českých zemích na konci 19. století. Jde o nejvýše položenou stavbu svého druhu v síti Českých drah (902 m n. m.), která do dnešní doby slouží svému účelu.

Obr.:

1. Situace zastavení na trase

2. Budování pilířů perninského viaduktu (dobová fotografie asi z roku 1898)

3. Perninský viadukt od svahu nad nádražím (cca 1910)

4. Sněžný vlak na perninském viaduktu (cca 1910)

5. Perninský viadukt cca 1940

6. Viadukt dnes